1. Újrahasznosított műanyag, kevesebb hulladék
Semmi gond, ha úgy érezzük, hogy a tisztítószerek, tusfürdők házi előállítása nem a mi világunk: nincs időnk vagy kedvünk kísérletezni, az alapanyagokat külön-külön beszerezni, majd otthon kevergetni, esetleg nem bízunk abban, hogy ezek ugyanolyan hatékonyak volnának, mint az üzletekben kapható, jól bevált szerek. Első lépésként, ha az ismert tisztítószer- és szépségápolási márkák között válogatunk, keressünk olyan termékeket, amelyek csomagolása újrahasznosított műanyagból készül. Az egyszer használatos termékeknél pedig törekedjünk arra, hogy minél kevesebb szemetet termeljünk, így például a hagyományos nedves tisztítókendőket leválthatjuk biológiailag lebomló, műanyagot egyáltalán nem tartalmazó verziókra.
2. Keressük a PETA-logót
Főleg a szépségápolási termékeknél lehet veszélyes a házi készítés: ha nem ismerjük az alapanyagok reakcióit, akár hosszú távú bőrproblémát, allergiás reakciókat is okozhatunk. Mindemellett persze az sem ellenőrizhető könnyen, hogy a házi szerekhez beszerezhető alapanyagok gyártói valóban felelős módon működnek-e. Épp ezért, ha nem akarunk kísérletezni, mégis fontos a biztonság és az állatbarát hozzáállás, válasszunk olyan terméket, amely igazoltan állatkísérlet-mentesen készül. A Dove termékeit és az alapanyagait például már több mint 30 éve nem tesztelik állatokon és ezt a PETA-logó is tanúsítja, ráadásul a márka termékei újrahasznosított műanyagflakonban kaphatók.
3. Számít a kiszerelés
Tisztítószerek esetében a hatékonyság mellett kifejezetten fontos, hogy mennyi ideig tudunk egy kiszerelést használni, hiszen ezzel is a hulladék mennyiségét csökkenthetjük. Szerencsére most már elérhetőek a szuperkoncentrált, azaz hígítva használandó szerek, amelyekhez kevesebb csomagolóanyagra van szükség. Egy adag szuperkoncentrált tisztítószer akár tízszer annyi ideig elegendő lehet, mint a hagyományos verzió, ráadásul semmi különleges eljárásra nincs szükség, csak vizet kell adni a termékhez. Ezeknek a tisztítószereknek a használatával a szállítás környezetterhelése is csökken, ráadásul még az otthonunkban is kevesebb helyet foglalnak az ilyen termékek.
4. Nézzük meg a gyártót
Lényeges, hogy ne csak a kiválasztott termék legyen környezetbarát, hanem a gyártó is felelős vállalatként viselkedjen, mind fenntarthatósági, mind társadalmi szempontból. A Dove, a Cif és a Domestos márkákról ismert Unilever például épp 10 évvel ezelőtt indította el fenntarthatósági tervét, ez idő alatt pedig a világon mindenütt átállt a megújuló forrásból származó áram használatára. Emellett 1,3 milliárd embert ért el az egészségügyi és higiéniai programjain keresztül, Magyarországon például a Domestos márka révén az elmúlt években 22, hátrányos helyzetű településen található iskola mosdóját újította fel. Ezen felül az Unilever tavaly ősszel azt is vállalta, hogy 2025-ig több mint 100.000 ezer tonnával csökkenti a felhasznált műanyagcsomagolás mennyiségét, továbbá az általa kibocsátott mennyiségnél több műanyagcsomagolást fog újrafeldolgozni.