Nincsenek könnyű helyzetben a kisboltok a kereskedelmi versenyben, az azonban mindenképpen örömteli hír számukra, hogy a vásárlók nagyon is érdeklődnek irántuk. Az emberek elsöprő többsége, csaknem 95 százaléka ugyanis kíváncsi arra, hogy milyen kisebb üzlet vagy piac található a közvetlen közelében. Mindez abból a kutatásából derül ki, amelyet a Miutcánk csaknem 850 felhasználó bevonásával készített, az október elején indított, az otthonunktól legfeljebb 10 percre található boltokban való vásárlást fókuszba állító #helybenveszem kampánya kapcsán. Utóbbinak része lesz egy október második felében induló kihívás, amelyben a környékünkön vásárlásra és összesen 4 feladat teljesítésére buzdít. A kampányban olyan véleményvezérek vesznek részt, mint Mohácsi Nusi ’ShamoBags’, a Humusz Szövetség, a Magyar Kerékpárosklub, Ökoanyu és a Hulladékmentes.hu.
Az egymás közelében élők közösséggé szerveződését segítő alkalmazás adataiból kiderül, hogy az emberek részéről az érdeklődésénél valójában sokkal többről van szó. A válaszadók háromnegyede ugyanis több-kevesebb rendszerességgel vásárol is az utcájában, a közelében található üzletben. Mindez annak ellenére így van, hogy a kutatásban résztvevők háromnegyede a leginkább kedvelt üzlettípusként a szupermarketeket nevezte meg.
A válaszadók szerint annak, hogy valaki az otthona közelében lévő helyre tér be ma még azért jellemzően kényelmi okai vannak. A válaszadók mintegy 60 százaléka ugyanis azzal indokolta ezen döntését, hogy számára ez a legegyszerűbb megoldás, így ugyanis nem kell messzire mennie. Szorosan ehhez tartozik, hogy csaknem 30 százalék kifejtette: ilyenkor nem kell autóba ülnie, elég gyalogolnia, vagy kerékpárra is pattanhat. Megközelítően 20 százalék viszont olyan érveket hozott fel a kis üzletes vásárlásai mellett, amelyek messze túlmutatnak egy egyszerű árubeszerzésen, döntésükkel kifejezetten a környékükre szeretnének jótékony hatással lenni. Úgy vélték ezzel a hozzáállással a helyi vállalkozásokat támogatják. Ennél kisebb, de még mindig markáns, 20 százalékos kör pedig kimondottan érzelmi alapú megközelítést említett. Azon túl, hogy kedvelik a kisebb üzleteket, vásárlás közben még beszélgetni is szeretnek, és az ilyen helyeken rendszerint könnyen alakul ki jó kapcsolat a törzsvásárlók és az eladók között.
„Ezeken a helyeken fontos bizalmi tőke alakulhat ki vevő és eladó között, ami egy nagy forgalmú helyen ma már elképzelhetetlen. Ezekre alapozva pedig olyan történetek formálódhatnak, amelyek idővel egy egész kerület vagy város számára hivatkozási alapot nyújtó anekdotákká nemesedhetnek. Nem szeretnénk, ha ennek lehetősége feledésbe merülne. Éppen ezért indítottuk el a helybenveszem kampányunkat is” – fejtette ki Horváth Gáspár, a Miutcánk társalapítója.
A felmérés a kifogásokat is igyekezett feltárni. Ami leginkább visszatartja az embereket a kisboltoktól, az a magas ár; a válaszadók 60 százaléka hivatkozott erre. A másik jellemző érv volt, hogy ezeken a helyeken nem lehet egyszerre elintézni a nagyobb bevásárlást. A megkérdezettek mintegy fele jelezte, hogy számára egyszerűbb olyan helyre menni, ahol erre adott a lehetősége még akkor is, ha volán mögé kell ülnie. Egyéni megjegyzések alapján az is körvonalazódik, hogy ezen a szinten is fontos elvárás a társadalmi érzékenység: akadt olyan megjegyzés ugyanis, amiben az akadálymentesítés hiányát kifogásolták a kisebb üzletekkel kapcsolatban, s ez jelentette a visszatartó erőt.
A jelek szerint a legszerencsésebb helyzetben azok vannak, akik élelmiszerboltot működtetnek, mert az emberek 92 százaléka szívesen keresi fel ezeket a helyeket. A válaszok szerint sokan a zöldségeket is a környékükről szerzik be. E mellett, ha a szomszédban akad cukrászda vagy étterem, akkor átlagosan az emberek több mint harmada előbb-utóbb betér ezekre a helyekre.